I mamy mocniejszą mowę prorocką, której pilnując jako świecy w ciemnym miejscu świecącej, dobrze czynicie...

6 Cheszwam 5767 - 28 października 2006
Powrót do strony tytułowej

Czytanie Proroków:    Przeczytaj tekst
Zaśpiewam teraz (Izaj. 5-10)


• Pieśń o winnicy (Izaj. 5:1-7) • Kara za grzech zachłanności i rozpusty (5:8-30) • Widzenie Pana w świątyni (6:1-13) • Znak dla Achaza (7:1-25) • Dzieci Izajasza (8:1-18) • Światłość Słowa Bożego (8:19-9:5) • Proroctwo Mesjańskie (9:6-7) • Zniszczenie wrogów Jerozolimy (9:8-21) • Biada niesprawiedliwym (10:1-4) • Biada dla Assura (10:5-16) • Przywrócenie Izraela (10:5-34) •

Prorok śpiewa pieśń o winnicy Tego, który umiłował Izraela. Niewdzięczność ludzi, którzy tak wiele dobrodziejstw otrzymali od swego Pana, zasmuca Izajasza. Karą za zachłanność i rozpustę jest spustoszenie winnicy, która miała przynosić owoce Bożej chwały. Aby powstrzymać zaburzanie Bożego porządku sumienia, poprzez nazywanie dobra złem, światłości ciemnością, a goryczy słodyczą, Bóg posyła naród pustoszycieli - Asyryjczyków. W roku śmierci Uzjasza prorok widzi Pana siedzącego na stolicy. Czuje się niegodny poselstwa, które ma sprawować. Anioł oczyszcza usta proroka i nakazuje mu głoszenie, które nie miało doprowadzić do nawrócenia ludu wybranego. Król Achaz odrzuca poselstwo Izajasza. Zamiast Bożej pomocy wybiera militarne wsparcie Asyryjczyków, które skończy się dramatyczną zagładą dziesięciu pokoleń Izraela i oblężeniem Jerozolimy. Izajaszowi rodzi się dziecko, które jest znakiem odrzucenia pomocy Bożej: zamiast imienia Immanual (Bóg z nami) syn proroka otrzymuje imię Maher-Szalal-Chasz-Baz (śpieszny łup, prędka korzyść). Prorok zapowiada jednak narodzenie innego dziecka, które przywróci sprawiedliwość ziemi. Wrogowie Izraela zostaną zniszczeni, również ten największy - Asyria - który wywyższał się ponad Tego, który użył go tylko jako narzędzie kary. Resztka Izraela powróci do ziemi, jak głosiło imię innego jeszcze syna Izajasza: Szear-Jaszub.

Dzieci Izajasza

Maher-Szalal-Chasz Baz (śpieszny łup, prędka korzyść) to znak odrzucenia tych, którzy odrzucają Bożą pomoc. Prorok proponował Achazowi, by żądał znaku od Boga na dowód spełnienia się zapowiedzi zniszczenia wrogów Jerozolimy. Król wybrał jednak pomoc Asyryjczyków, których wezwał na pomoc przeciwko braciom z Północy (2 Król. 16:7). Tragiczne skutki, jakie sprowadziła ta interwencja, winny być ostrzeżeniem dla wszystkich, którzy wolą polegać na swych własnych siłach i pomysłach, zamiast zwracać się o pomoc do Boga.

Immanuel (Bóg z nami) to imię nadziei, obietnica Bożej pomocy, to proroctwo, które ziściło się przy narodzeniu dziecka imieniem Jeszua, urodzonego przez młodą dziewczynę - Miriam. Kto przyjmuje znak Immanuela nigdy się nie zawiedzie. Bóg będzie z tymi, którzy będą z Nim.

Szear-Jaszub (Reszta powróci) to imię nadziei dla Reszty Izraela powracającej z niewoli. Bóg gniewa się czasami na swój lud, ale nie zmienia zdania odnośnie wyboru i obietnicy. Bóg tak pokochał swego przyjaciela Abrahama, że dla tej miłości gotów był wybaczyć jego potomkom wielkie grzechy i odstępstwa. Już niebawem za pośrednictwem Reszty powracającej na Syon Bóg zapali na duchowym niebie wielkie światła dla całego świata.

Pele-joez-El-gibbor-Abi-ad-Sar-shalom (Przedziwny Doradca, Bóg Mocny, Odwieczny Ojciec, Książę Pokoju) to imię nadziei dla całego świata umęczonego niesprawiedliwością bliźniego, słabością własnego ciała i gniewem Bożym wywołanym własnym odstępstwem. Rada Bożej mądrości, moc wprowadzenia owej rady w czyn, cud wieczności istnienia i radość pokoju ze Stwórcą - oto imię Władcy rozpoczynającego swe panowanie w mocy Bożego upoważnienia, dla Jego chwały i radości całego stworzenia.

Oto ja i dzieci, które mi dał Pan, są na znaki i na cuda w Izraelu,
od Pana zastępów, który mieszka na górze Syon.

Izaj. 8:18